top of page
  • Writer's pictureTSZ

Kako analizirati ponude EU konzultanata?

Updated: Jan 20, 2022

U nastavku pišemo o elementima koje možete procjenjivati kada uspoređujete ponude konzultanata čija usluga na "prvu" djeluje usporediva. Pročitajte naš osvrt ukoliko se ne osjećate ugodno dok birate konzultanta: dobivate hrpetinu mailova s raznih strana s informacijama o potporama za Vas, ne znate otkud krenuti? Šokirani ste rasponom cijena - jedni nude uslugu za 20.000 kuna, a drugi "isto" za 200.000 kuna?


Tržište EU konzultanata u totalnom je kaosu, "svi" se bave pisanjem EU projekata. Prije 7 godina radila sam istraživanje ovog tržišta, još tada sastavili smo popis s preko 200 tvrtki koje su se promovirale kao stručnjaci u ovom području. Vjerujem da bi danas broj bio preko 700 (nismo istraživali sadašnje stanje). Na tržištu su prisutne tvrtke s dugogodišnjim iskustvom, mnogobrojne su novoosnovane tvrtke od strane stručnih osoba koje su bile zaposlene kod prethodno spomenutih, pojavljuju se i etablirane tvrtke iz drugih segmenata koje su iskoristile priliku i "pokupile" stručnjake dugogodišnjim ekspertima, imamo mnogo onih koji su otišli na tečaj u trajanju od 1-3 tjedana i postali "certificirani" EU eksperti. Većina navedenih ima svoje tržište. Neminovno da je konkurencija zdrava za tržište i poduzetnici će moći dobiti vrhunskog konzultanta po znatno nižim cijenama nego je to bilo slučaj prije nekoliko godina.


No, postavlja se uvijek isto pitanje - kako odabrati uslugu i konzultanta koji vama treba za konkretnu uslugu?


Kao i kod odabira drugih dobavljača, prvi ključni korak je donijeti odluku o obujmu usluge koju tražite - tražite li podršku u jednom projektu, ili dijelu projekta, ili npr. tražite dugoročnog partnera za više vaših projekata? Ovo je logičan korak kad kupujemo npr. strojeve ili opremu. No, s obzirom da je usluga savjetovanja neopipljiva, tj. mnogo je neopipljivih elemenata, često se pretpostavlja promatrajući iz vlastitih cipela.


U nastavku želimo skrenuti pozornost na dodatne elemente koji mogu činiti razliku u konačnom uspjehu, ali i potrebi za vašim većim ili manjim angažmanom u realizaciji projekta koji je predmet suradnje.


Dodatni elementi za procjenu, s poveznicom zašto bi vam ovo moglo biti važno:


I. CIJENA VAŠEG SATA RADA

  1. Koliko je angažmana na vama (npr. na koji način je zamišljena suradnja - tko piše koje dijelove, koliko inputa trebate dostaviti...)

II. SMANJENJE RIZIKA NEUSPJEHA I GUBITKA VREMENA ILI NOVCA

  1. Razina detalja koju konzultanti prate (npr. za uspjeh je nužno pratiti natječajnu dokumentaciju, Q&A, moguće radionice, video materijale - nisu svi detalji koji rezultiraju uspjehom poznati iz natječajne dokumentacije)

  2. Piše li konzultant prijavu na temelju vašeg inputa ili vas savjetuje u koncipiranju projekta, pruža savjete povezane uz vaše poslovanje (npr. vi želite nabaviti stroj, a konzultant vam sugerira uključivanje edukacije, putnih troškova ili aktivnosti koje doprinose horizontalnim načelima ili vam savjetnik npr. sugerira rješenja za upravljanje horizontalnim funkcijama)

  3. Ima li konzultant mogućnost sagledati širu sliku i upozoriti vas na ugovorne obveze i posljedice vaših određenih postupaka tj. misli li on umjesto vas.

III. PROPUŠTENE POTPORE I VISINA NEPLANIRANIH TROŠKOVA

  1. Brine li konzultant o neplaniranim troškovima u vašem projektu i tako minimizira propuštanje potpora (npr. za isti projekt možete tražiti potporu za nabavu stroja ili za nabavu stroja, edukaciju osoba za rad na stroju, putne troškove, plaće osoba koje slušaju edukaciju). U prvom slučaju ako ste mali poduzetnik i, primjerice, stroj košta 1 milijun kuna - potpora bi bila 450.000 kuna, a u drugom potpora za iste troškove koji će vam neminovno nastati može biti 70.000 kuna veća.


Povrh ovog, kao i u svakom drugom poslu, iskustvo konzultanta može vam pomoći da se ne obvežete na ono što nije realno da ćete moći ostvariti. Balans može presuditi o uspjehu na kraju, npr. bez preuzimanja rizika povećanja prihoda, radnih mjesta, nije moguće ostvariti potporu, no izuzetno je važno što se piše u prijavi jer ona predstavlja ugovornu obvezu.


Postavite si pitanje - koliko bih platio ovu osobu/tim da ju/ih želim zaposliti - zašto bi ih platio više u odnosu na druge na ovom radnom mjestu? Možda vam ovo pitanje može pomoći odlučiti u kojim situacijama nema smisla odabrati ekonomski najpovoljniju ponudu, već je cijena jedini ključan parametar.


Gdje je Happtory u ovoj priči?

Mi smo preskupi za one koji imaju vremena koncipirati samostalno projekt, detaljno planiraju za buduće razdoblje, sami brinu o detaljima i imaju značajno iskustvo u pripremi EU projekata. Stvarati sretne partnere definitivno možemo s onima koji imaju dugoročnu viziju, no zbog nedostatka vremena vlastitim biznisom, ne stižu se baviti detaljima! Naša je dodana vrijednost što mislimo umjesto vas (gdje su potencijalni rizici, koji će troškovi iskočiti putem, kako dobiti više potpore). Na vašu (a dugoročno i našu) sreću još nismo naučili pisati za dobar (3), tako da se budimo s projektima i ne puštamo ih dok nisu za odličan (5). Mi provjeravamo ono što je već provjereno (možda zvuči suludo, ali iskustvo je pokazalo da je jedino ispravno). Zbog ovakvog pristupa prijave prolaze i u međunarodnoj konkurenciji i kad je budžet dostatan za svega 3 prijavitelja od 700 kandidata. Kada bude dovoljno novca za sve poduzetnike s planiranim investicijama, možda se odvažimo napisati projekt za dovoljan (2), a možda i ne. :)


Za pravovremene informacije i novosti, zapratite nas na Instagramu.


#citamozavas #tumacimozavas #poduzetnici #potpore #EUfondovi #konkurentnost #konzultanti #pravikonzultant #natječaji





226 views0 comments
bottom of page