• TSZ

Ima li za povjerenje mjesta u biznisu?

Kada bismo odgovarali na pitanje je li povjerenje važno, većina bi se pozitivno izjasnila, no, kada bismo promatrali koliko se u svakodnevnom poslu svatko od nas ponaša u skladu s time, naišli bismo na značajna odstupanja. Razlog tomu mogu biti namjerna ili slučajna ponašanja tj. moguće je da osoba nije svjesna posljedica svojih postupaka na druge osobe ili odnose. Primjerice, zbog loše komunikacije ili njenog izostanka može se značajno narušiti povjerenje. Ponekad je moguće da osoba ne zna staviti se u tuđe cipele (na ovu temu detaljnije u sljedećim objavama) pa jednostavno ne razumije. Često je i uzrok nejasna strategija zbog čega se kontradiktornim porukama višestruko nanosi šteta poduzeću tj. narušavaju odnosi sa svim uključenim stranama.

Povjerenje možemo promotriti kao „našu spremnost da budemo ranjivi na djelovanje drugih, jer vjerujemo da imaju dobre namjere, da nas neće iznevjeriti ili iskoristiti i da će štititi naše interese“, a da će to dovesti do boljih rezultata za sve. Možemo ga promatrati u odnosu sa zaposlenicima ili unutar tima, u odnosu s klijentima ili dobavljačima ili pak u odnosu između suvlasnika – partnera. Kao takvo, povjerenje zahtijeva od nas da na dnevnoj razini donosimo svjesne odluke o investiciji u odnose koji će rezultirati zajedničkom vrijednošću. Mi testiramo naše odluke postavljanjem pitanja da li je to win-win situacija?

Ako zanemarimo ulaganje u povjerenje, postajemo neotporni na promjene u okolini i unutar poduzeća, što može rezultirati narušenom reputacijom, nezadovoljnim kupcima i dobavljačima i nezadovoljnim zaposlenicima. Vjerojatno biste se složili da je stjecanje povjerenja dugotrajan proces, a s dva „loša poteza“ rasprsne se u stotine komadića. Narušeno povjerenje, osim što je vremenski zahtjevno za popravak, utječe na neefikasnost i/ili odlazak djelatnika, ali i prestanak poslovne suradnje. Na taj način, osim što negativno djeluje na ostvarenje prihoda, rezultira nečim još gorim – a to je narušena vrijednost poduzeća u cijelosti.

Izvor i vlasništvo slike: gapingvoid Culture Design Group

Povjerenje u biznisu smanjuje prodajne troškove i fluktuaciju zaposlenika te značajno podiže motiviranost i efikasnost u radu. Prema istraživanjima poduzeća koja imaju visoku razinu kulture povjerenja, 2,5x je veća vjerojatnost za ostvarivanje većih prihoda od onih poduzeća koja imaju nisku razinu; 85 % kupaca odabrat će brend u koji imaju najviše povjerenja; 79 % zaposlenika koji imaju veliko povjerenje u svog poslodavca osjećaju veću motivaciju za rad.


Kako izgleda narušeno povjerenje?

Sigurno ste imali priliku raditi u okruženju gdje su zasluge za odrađeni posao preuzimali drugi pojedinci? Zbog nepovjerenja u timu događaju se i pogreške.

Kako ste se osjećali kada ste bili primorani otpisati potraživanje, iako ste uslugu vrhunski odradili? Jednom narušeno povjerenje s poslovnim partnerom gotovo je nemoguće vratiti.

Svima nam se u poslu barem neka od ovih situacija dogodila koliko god se pokušali „osigurati“. Postoje razni načini kako ovome pristupiti – možemo vikati ili se loše osjećati, možemo „vratiti“ ili možemo pokušati pozitivno djelovati – graditi kulturu povjerenja, jer jedino zajedničkim naporima možemo promijeniti situaciju na bolje!

Kako ojačati povjerenje?


Mi smo dio onih koji vjeruju da ima smisla održati obećanje (u svim smjerovima :)) i želimo stvarati sretne partnere – partnere koji mogu imati povjerenje jedni u druge te vas želimo ohrabriti i s vama podijeliti nekoliko provjerenih smjernica kako ojačati povjerenje:

  1. Ako ne dijelite jednake vrijednosti s poslovnim partnerom ili zaposlenikom, izađite iz poslovnog odnosa, mnogo je drugih koji će cijeniti (nagraditi) vaš trud i rad.

  2. Nemojte prešućivati svoje namjere – drugi mogu prepoznati da nisu iskrene. Radije iskreno komunicirajte svoja očekivanja i promjenu smjera (strategije).

  3. Ako ste upali u probleme i niste u mogućnosti izvršiti dogovoreno, ne spremajte pod tepih, već otvoreno i pravovremeno komunicirajte, većina će razumjeti.

  4. Cijenite mišljenje svojih zaposlenika. Nitko se ne želi osjećati ignorirano. Tražite feedback.

  5. Promislite o vlastitom stilu i dinamici komunikacije – koliko često komunicirate, koje rečenice najčešće izgovarate, kakvom “bojom” glasa to činite?

  6. S vremena na vrijeme “obucite tuđe cipele” - provedite sat vremena u pogonu, sjednite na stolicu kolegice, odgovorite na mail umjesto kolege...

  7. Dajte povjerenje, no ne dajte da ga isti dva puta iznevjere!

  8. Priznajte pogrešku i oprostite drugima kada i oni pogriješe - ovaj će pristup otkloniti strah na radnom mjestu.

Mnogi će se složiti kako posao sam po sebi najčešće nije problem, već odnosi među ljudima - ako je tako, isplati se graditi kulturu povjerenja, osobito u ovakvim promjenjivim i nestabilnim vremenima. Ako razmišljate o tome kako ojačati svoje poduzeće – investiranje u razvoj i jačanje povjerenja može biti ključno! I ne zaboravite, kultura povjerenja vodi prema uspješnom biznisu! #kulturapovjerenja #stvarasretnepartnere #business #trust


***

Izvori:

  • Sandra Sucher and Shalene Gupta: The trust crisis, Harvard Business Review, July 23, 2019

  • Deloitte Insights: Embedding trust into COVID-19 recovery, Deloitte Development LLC, 2020

  • Deloitte Insights: The value of resilient leadership, Deloitte Development LLC, 2020

11 views0 comments

Recent Posts

See All